Boosheid helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling!

college-stressSoms zijn we boos op alles en iedereen. Boos op je kinderen die niet luisteren. Boos op je vriend(in) die over je roddelt. Boos op het Ikea kastje waarvan de juiste schroeven ontbreken. Boos op je partner die achterstallige klussen laat liggen of niets opruimt. Boos op een collega die al het werk voor jou heeft laten liggen. Boos op je leidinggevende die je werk niet waardeert. Boos op je computer die vastloopt. Boos op een onvriendelijke cassiere enz. enz.

Degene op wie je boos bent loopt vrolijk verder.
De ander is zich van geen kwaad bewust of vindt dat je niet zo moeilijk moet doen en moet ophouden met zeuren. Deze opmerkingen en het onbegrip van de ander maken je alleen maar nog bozer.

Het enige slachtoffer ben je zelf.
Door je boosheid schiet je misschien wel uit je slof en roept of doet dingen waar je later spijt van krijgt. Of je kropt je woede en boosheid juist op. Je zwijgt en trekt je terug, je schaamt je voor je boosheid. Met opkomende hoofdpijn duik je je bed in, waar het piekeren kan beginnen en je doet geen oog meer dicht.

Boosheid vreet energie en is slecht voor onze gezondheid.
Naast dat boosheid een negatieve invloed heeft op ons humeur, vreet het energie. Het trekt je batterij leeg en je voelt je moe. Vaak gaat dit gepaard met allerlei vervelende kwaaltjes, zoals hoofd- en rugpijn, prikkelende darmen, maagklachten of pijn in nek en schouders.

Hoe krijg je grip op je boosheid?
Op het moment dat je boosheid voelt opkomen, kijk dan op een afstand naar je zelf en benoem de boosheid die je ziet. Zeg: ‘dit is een gevoel van boosheid’ in plaats van ‘ik ben boos’. Op het moment dat je zegt ‘ik ben boos’, voel je de stoom als het ware al uit je oren komen. Door op een afstand je gevoel te benoemen identificeer je jezelf niet langer met je boosheid en word je rustiger.

Je kunt pas afrekenen met je boosheid als je deze accepteert.
Iedere emotie die zich bij jou aandient, dus ook boosheid is een mogelijkheid om iets in jezelf te genezen of te ontwikkelen. Het is een mogelijkheid tot zelfonderzoek. Als je boosheid voelt opkomen stel jezelf dan de volgende vragen: ‘Wat maakt dat deze persoon of situatie mij boos maakt? Waarom raakt het mij? Is mijn woede terecht? Heb ik er zelf een aandeel in?

Afrekenen met onze boosheid is moeilijk.
Vaak geloven we dat we alle recht hebben om boos te zijn. Zeker in situaties waarin we gelijk hebben. Wil je toch grip krijgen op je boosheid en meer ontspanning en rust ervaren?

Lees hier of ik jou kan helpen

AGENDA

Donderdag 28 mei 2015
GRATIS lezing ‘Hoe krijg je meer ontspanning, rust en energie in je leven?’,
tijdens de Feel Good Ladies Night in CC den Heuvel in Alphen.
Lees hier meer

Woensdag 10 juni 2015
Workshop ‘Kennismaken met je innerlijke kind’
Lees hier meer

Dinsdag 16 juni 2015
Workshop ‘De Energie van Liefdeskracht’
Lees hier meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.