Angst is een goede raadgever!

Denk je ook bij het lezen van de titel van dit artikel, hé dat klopt niet, angst is juist géén goede raadgever? Nee hoor, jij leest het echt goed, angst is wél een goede raadgever!

Angst waarschuwt je voor gevaar! 

De angst die je voelt als je wilt oversteken bij een drukke weg, heeft als functie je te waarschuwen, zodat je alert bent en veilig aan de overkant komt. Dit is ook wel wat we noemen onze oerangst.Op het moment dat je wordt bedreigd of aangevallen zorgt onze angst ervoor dat je jezelf gaat verdedigen of op de vlucht slaat. Deze functionele oerangst is slechts 5% van al onze angsten.

95% van onze angst is niet echt

95% van onze angsten zijn geen echte angsten. Het is de angst waarbij we bang zijn voor iets wat niet gevaarlijk is. Bang zijn om fouten te maken of een bepaalde deadline niet te halen is bang zijn voor iets wat niet gevaarlijk is. Bang zijn om de verkeerde dingen te zeggen of bang zijn dat je niet de waardering krijgt die je verdient, is bang zijn voor iets wat niet gevaarlijk is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het voor mensen wel heel echt kan voelen.

Ook onze irreële angsten zijn een goede raadgever

Onze angsten helpen ons te groeien en ontwikkelen als mens. Als je bang bent om iets te gaan doen, waarvan je denkt dat je het niet kunt of dat het toch niet lukt, dan ligt hierin een kans. Namelijk de mogelijkheid om te gaan werken aan je zelfvertrouwen of aan je eigen waarde.

Durf jezelf niet uit te spreken in een groep omdat je bang bent dat je niet uit je woorden komt, de verkeerde dingen zegt of bang bent dat mensen je dom vinden, dan ligt hierin een kans om te gaan werken aan je communicatieve vaardigheden of zelfvertrouwen. Ben je jezelf continu aan het opjagen, bang dat je je werk niet op tijd afkrijgt of niet kunt voldoen aan alle gestelde verwachtingen, dan ligt hierin een kans om meer rust in je leven te gaan brengen.

Angst slaat je lam

Vaak zien we onze angst niet als een mogelijkheid om te groeien en ontwikkelen als mens.
De angst grijpt je naar de strot, je klapt dicht en wordt lamgeslagen.

Zie je angst als een vriend

In plaats van je angst weg te drukken om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, zet je de angst naast je neer. Niet recht voor je, want dan blokkeert de angst je. Laat je angst net als een vriend naast je meelopen of zet hem naast je in de auto. Noem je angst niet langer angst maar noem hem alertheid.De angst zorgt ervoor dat je alert blijft, dat je niet in paniek raakt en juist handelt.

Lees hier hoe je grip krijgt op je angsten

Lees hier of EnergieRijk jou kan helpen

Lezing ‘Hoe krijg je meer rust, ontspanning en energie in je (werk)leven?’

De oplossing voor een ontspannen en energierijk leven, kunnen we niet met ons verstand bedenken. Als dat het geval zou zijn, zouden we namelijk allemaal ontspannen en gelukkig zijn, want denken kunnen we doorgaans heel goed!

Lees hier meer over deze lezing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.